Gdy dziecko ma trudności z nauką szkolną, rodzice są zaniepokojeni i zawiedzeni w swych nadziejach. Istnieje wiele powodów niepowodzeń w szkole, ale najczęstszym są specyficzne zaburzenia rozwoju umiejętności szkolnych. Na czym to polega? Dziecko zazwyczaj bystre i bardzo się stara wykonywać dokładnie wszystkie polecenia, jest skupione na „byciu dobrym”, zarówno w szkole, jak i w domu. Pomimo wysiłków nie jest jednak w stanie podołać nauce i osiąga słabe wyniki. Często dziecko z takimi zaburzeniami nie potrafi przez dłuższy czas spokojnie usiedzieć w miejscu ani skupić uwagi.
Specjaliści uważają, że przyczyną jest zaburzenie czynności systemu nerwowego w zakresie odbioru, przekazu i przetwarzania informacji. Niektóre dzieci są ponadto nadmiernie ruchliwe, łatwo się rozpraszają i maja trudności ze skupieniem uwagi.
Psychiatrzy dziecięco – młodzieżowi podkreślają, że wczesne wykrycie specyficznych zaburzeń rozwoju umiejętności szkolnych daje możliwość wyleczenia dziecka, natomiast gdy pozostaną one nie rozpoznane i nie będą leczone mogą spowodować narastanie problemów. Gdy dziecko mimo wielkiego wysiłku nie osiąga spodziewanych wyników i towarzysza mu stale niepowodzenia, nasila się u niego frustracja i narastają problemy emocjonalne, takie jak obniżona samoocena. Dziecko zaczyna sprawiać kłopoty wychowawcze, gdyż woli być postrzegane raczej jako „złe” niż „głupie”
Zaburzenia rozwoju umiejętności szkolnych są sygnalizowane przez następujące objawy:
- trudności w rozumieniu i wykonywaniu poleceń,
- trudności w zapamiętywaniu dopiero co usłyszanych informacji,
- trudności z opanowaniem czytania, pisania i/lub arytmetyki,
- trudności w rozróżnianiu strony prawej i lewej i w następstwie mylenie np. liczb 25 i 52, liter „b” i „d”, wyrazów „od” i „do”,
- zaburzenia koordynacji ruchowej, które uwidaczniają się przy chodzeniu, ćwiczeniach fizycznych czy takich czynnościach, jak wiązanie sznurowadeł lub posługiwanie się małymi przedmiotami, jak ołówek,
- odkładanie w przypadkowe miejsca i częste gubienie potrzebnych rzeczy, np. zeszytów, książek i innych przedmiotów,
- kłopoty ze zrozumieniem koncepcji czasu, trudności w rozróżnianiu takich pojęć, jak „wczoraj”, „dziś” i „jutro”.
Występowanie u dziecka wymienionych wyżej objawów wskazuje na potrzebę dokonania profesjonalnej, całościowej oceny wszystkich jego problemów. Uzyskane opinie i sprawdziany wyników w nauce wyjaśnią, czy u danego dziecka występują specyficzne trudności w nabywaniu wiedzy. Wówczas zostaną sformułowane zalecenia z jednej strony dla szkoły-by zorganizowała dla dziecka dodatkowa pomoc, a z drugiej strony dla rodziców-jak mają pomóc dziecku w rozwijaniu umiejętności szkolnych. Bardzo ważne jest wzmacnianie w dziecku poczucia własnej wartości, które ma zasadnicze znaczenie dla zdrowego rozwoju.
Źródło: Bez niedomówień do rodziców o problemach dzieciństwa i dorastania – publikacja Instytutu Psychiatrii i Neurologii oraz Wydawnictwa ELMA BOOKS.